fredag 2 januari 2009

En riktig stjärnsmäll

På nyårsafton hände det. Jag råkade ut för en riktig stjärnsmäll. Jag menar då inte alla raketer som spred sin stjärnglans över himlavalvet vid tolvslaget. Den smällen jag åkte på var ett något mindre glamoröst slag.
På förmiddagen var jag ute i trädgården och fyllde på solrosfrö i fåglarnas lilla mathus. När jag traskade över plattläggningen var det som någon drog undan en matta under mig. Fötterna befann sig plötsligt där huvudet normalt är och jag landande med en smäll på markteglet och bankande huvudet i stenläggningen.
Först låg jag helt stilla, paralyserad av chocken, tror jag. Sedan kom jag på att om jag inte reser mig nu så kommer säkert någon granne tro att jag slagit ihjäl mig. Jag kravlade mig upp och vinglade in. Trots det fantastiska fallet som var helt i klass med värsta stundtricket så klarade jag mig bra. Lite lätt huvudvärk och yrsel ett par timmar efterår men sedan var jag i skick som ny. Trodde jag. Igår morse insåg jag att detta inte stämde. Jag har ont i hela kroppen, mest i nacken och dessutom har jag blåmärken på ändan.
En riktig nyårssmäll med andra ord.

Inga kommentarer: