måndag 15 december 2008

Avund och längtan / Envy and longings

Det bär mig emot att berätta det men det kan inte hjälpas. Jag är avundsjuk. Lill-killens bästa kompis (och nu pratar vi om en 10-åring) med familj sitter just nu på planet till Vietnam. Nej, där har jag aldrig varit.
Däremot har familjen under tre år tillbringat jul och nyår på Boracay, paradiset på Filippinerna.
Jag minns väldigt väl hur det kändes så här dagarna före jul när man fick åka till Landvetters flygplats för att sätta sig på planet och efter en evigt lång flygresa landa i Manilla.
De som tror att man åker från julen har fel. Man åker till en annan jul. Ljusslingor i palmerna, bikini och tomteluvor, glada människor och julmiddag på stranden.
Jag längtar dit igen. Och hoppas självklart att våra vänner får lika trevligt i Vietnam.

I envy my youngest sons best friend and his family. Tonigth they are leaving for Christmas in Vietnam. Our family has spent three christmas and new years in the Philipines, Boracay. I do remember the feeling of leaving Christmas stress and going to the airport, and after a ever so long journey being in Manilla. People might think that you are going away from Christmas but you are not. You are going to another kind of Christmas. Decorations in the palm trees and lovely meals at the beach. I do hope our friends will have just as nice Christmas in Vietnam.

Inga kommentarer: